onsdag 17 mars 2010

Snabbgjorda chokladmuffins

De här gjorde häromdagen jag när jag ville baka något snabbt och enkelt - receptet hittade jag här, på Elisabets blogg Piece of Cake. Muffinsen är verkligen enkla att göra och tillsatsen med chokladbitar och/eller nötter gör dem riktigt goda (även jag tycker att det bästa grundreceptet på chokladmuffins är detta). Jag halverade receptet och fick sju muffins, men här är hela receptet:

4 dl vetemjöl
2 dl socker
4 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 nypor salt
1 dl mörk kakao
150 g hackad choklad eller 1-2 dl hackade nötter
3 dl mjölk
1 dl olja
1 ägg

Blanda de torra ingredienserna i en skål och resten av ingredienserna i en annan. Blanda mjölkblandningen lite åt gången med de torra ingredienserna till en jämn smet. Tillsätt eventuellt nötter eller choklad. Ifall man vill ha ett chokladhjärta i muffinsen lägger man en hel bit choklad på smeten i muffinsformen. Fyll muffinsformar till ca 2/3 och grädda i mitten av ugnen i 175 grader i 15-20 minuter.