söndag 13 december 2009

Födelsedagstårtor till Mika

Mika fyller två år idag och i år var önskemålet en (eller egentligen två likadana) tårta dekorerad med en isbjörn och en pojke med stjärngossehatt. Önskemålet om själva tårtan var att den skulle vara gjord enligt chokladmuffinsreceptet, och fylld och täckt med fudge frosting.

Det var inte helt enkelt att göra tårtbotten enligt ett muffinsrecept, främst för att det var så svårt att beräkna hur mycket smet som behövdes. Jag gjorde i alla fall 4,5 gånger ursprungsreceptet, och då blev det , hoppas jag, tillräckligt för två 15-personers tårtor. Fudge frostingen betedde sig lite olika på de olika tårtorna, på den ena blev den slät och fin (även om den till "sin natur" är sådan att den inte går att bre ut snyggt..eller åtminsonte lyckas inte jag med det); på den andra mycket ojämnare. Kanske den hann svalna för mycket till den senare, inte vet jag...

Pojken hade jag också lite problem med; i år ville jag göra en mycket större stjärngossehatt än förra året men det ledde också till att pojken blev väldigt baktung...men med hjälp av cocktailpinnar och spaghetti kanske han hölls på plats i alla fall? Dekorationerna är gjorda i marsipan och sugarpaste förutom hatten som är gjord i flowerpaste. Stjärnorna på hatten har jag målat med guldpulverfärg utblandad med en skvätt citronsaft.


Två varianter av samma dekoration:
Båda tårtorna...här ser man att frostingen blev ganska olika...Till Mikas kalas gjorde jag också banancupcakes med cream cheese frosting och hallonmuffins med fluffy white frosting. I cream cheese frostingen bytte jag ut en del av florsockret mot råsocker flor, därför är den lite brunare till färgen.