söndag 8 mars 2009

Prinsesstårta till Lotta

Lotta önskade sig en prinsesstårta på sin födelsedag, och jag gjorde en mycket egen version av den traditionella prinsesstårtan. Med prinsesstårta menar väl de flesta (åtminstone jag) en tårta fylld med hallonsylt och vaniljkräm, täckt med grön marsipan och dekorerad med en röd/rosa ros. Men, enligt t.ex. denna text innehåller riktig prinsesstårta ingen hallonsylt, bara vaniljkräm. Om tårtan också innehåller hallonsylt kallas den operatårta. Den som undrar varför prinsesstårtan är grön hittar underhållande läsning här.

En av deltagarna på kalaset är allergisk mot ägg och jag ville prova göra något äggfritt till henne, så jag gjorde en äggfri muffins enligt ett recept på äggfri tårtbotten som jag hittade i Ulla Svensks bok Unelmakakut. Nu har jag inte smakat på muffinsen själv men om den visade sig ätbar kan jag skriva in receptet här senare :-). Tillägg 25.3.2009: Receptet finns här.

Lottas tårta består i alla fall av

Ljus sockerkaka
Vaniljkräm med grädde
Hallonsylt
Spacklad med vit marängsmörkräm
Täckt med marsipan
Dekorerad med marsipan och sugarpaste (endast bokstäverna och de små rosa blommorna)
Spritsade dekorationer i kristyr

Och muffinsen är alltså en äggfri muffins fylld med hallonsylt, spacklad med cream cheese frosting och täckt och dekorerad med marsipan.

Har ännu inte kommit på det bästa sättet att göra rosor...men sådana här blev det den här gångenMina spritsövningar fortsätter...