torsdag 15 januari 2009

Färgglada muffins

Jag har gjort mjuk chokladkaka II till en kommande tårta idag, och eftersom den är så god gjorde jag en lite större smet än jag behövde så att det blev över till några muffinsar också :-). Samtidigt fick jag prova mina nya muffinsformar av silikon som jag fått i present. De fungerade hur bra som helst, stadiga och bra är de, man behöver inte ställa dem i muffinsplåt utan de håller formen ändå. Ovanpå muffinsen har jag spritsat chokladsmörkräm med äggula som jag ville ge en ny chans: Förra gången jag gjorde den hade jag vit choklad i den och då var jag inte så förjust i den då jag tyckte den smakade för mycket av äggulan. Men nu gjorde jag den på mörk choklad i stället och den var jättegod, och mjuk och len i konsistensen. Den är praktisk också för mig som ganska ofta gör vit marängsmörkräm eller italiensk marängsmörkräm och alltid blir över med en massa äggulor. Undrar bara om någon vet hur länge smörkräm med färsk äggula i håller? Vågar man ha den t.ex. som spackling i en tårta som måste hålla flera dagar? Muffinsen är dekorerade med m&m's som matchar formarna rätt bra :-).