lördag 31 januari 2009

Födelsedagstårtor till Hélène

Robins farmor fyller 60 år och de här tårtorna gjorde jag till hennes kalas. Önskemålen var att ena tårtan skulle vara dekorerad med snöflingor och ett par (Robins farmor och farfar :-)?) och den andra tårtan fick vara en mera traditionell 60-årstårta. Innehållet i tårtorna skulle vara helt lika som i Robins ettårstårtor. Jag har nu tänkt lära mig modellera så jag övade lite igen... men att modellera människor är inte det lättaste. Det blev i alla fall enklare genast när jag inte ens försökte göra dem verklighetstrogna utan mera seriefigursaktiga. Hoppas bara de hölls upprätt under transporten och fram till kalaset, speciellt gubben verkade lite ostadig fast jag försökte fästa honom med spaghetti och extra lim.

Snöflingetårtan
Chokladsockerkaka
Chokladmousse gjord på dajm
Chokladmousse gjord på vit choklad
Spacklad med vit marängsmörkräm
Täckt med kavlingsmarsipan färgad vitare
Dekorationerna gjorda i sugarpaste och marsipan
Dekorationskant spritsad i kristyr

Rostårtan
Ljus sockerkaka
Vaniljmousse med päronsmak, päronbitar
Spacklad med vit marängsmörkräm
Täckt med kavlingsmarsipan färgad vitare
Dekorationerna sugarpaste och marsipan
Dekorationskant spritsad i kristyr

Båda tårtorna är sprayade med en aning glitterspray, och rosorna är borstade med glitterpulver