torsdag 7 augusti 2008

Små fiskar

Jag var väldigt glad över att få hjälpa Melle att baka kex till hennes pojkes 1-årsdag. Jag gjorde kexen enligt detta recept, men eftersom kexen skulle vara mjölk- ägg- och sojafria fick jag göra några ändringar i receptet (jag gjorde dessutom bara halva satsen men fick ändå ut ca 45 kex av det):
1,25 dl socker
85 g mjölk- och sojafritt margarin
½ tsk NoEgg + 1 tsk vatten
2 msk havregrädde

0,5 tsk kola-arom
4 dl vetemjöl
en knapp tsk bakpulver

en nypa salt
Blanda NoEgg och vatten. Blanda ner socker, margarin, havregrädde och kola-arom och vispa fluffigt. Tillsätt ca 3 dl mjöl blandat med bakpulver och salt, blanda ordentligt. Tillsätt lite mjöl i taget tills degen känns smidig. Låt degen vila inplastad i kylskåp 1-2 timmar innan du kavlar den. Kavla på mjölat bord till ca 0,5 cm tjocklek och ta ut önskade kex. Grädda i 200 grader i mitten av ugnen i 4-6 minuter. Låt svalna och dekorera enligt önskemål.

Som sagt skulle kexen vara äggfria och därför kunde jag inte dekorera dem med vanlig kristyr som ju innehåller äggvita/äggvitepulver. I stället dekorerade jag dem med sugarpaste och en enkel äggfri kristyr som jag hittade receptet till här. Några dekorerade jag bara med vanligt strössel. Att dekorera med sugarpaste (idén till det fick jag från Cakejournal) var mycket enklare än att dekorera med kristyr, så den metoden kommer jag säkert att använda en annan gång jag gör kex även om kexen då inte behöver vara äggfria. Kristyren jag använde nu var i alla fall väldigt lik vanlig men den torkade lite långsammare och blev inte riktigt lika hård som vanlig kristyr blir. Tillägg 9.8.2008: När kristyren torkat ordentligt över natten var den faktiskt så gott som lika hård som vanlig kristyr.

Dekorerade med sugarpaste (det spritsade är kristyr):
Dekorerade med kristyr: