lördag 3 maj 2008

Grönvit övningstårta


Ljus sockerkaka
Kokosmousse
Lime curd-grädde
Täckt med sugarpaste
Spritsad med vit kristyr och rosa smörkräm

Det här är en riktigt liten (16 cm i diameter) tårta som jag ville göra bara för att pröva olika saker. För det första prövade jag två nya smaker på fyllningar, kokos och lime, för att se hur de passar ihop. För det andra ville jag pröva göra sugarpaste utan gelatin, så nu gjorde jag den på bara äggvita, florsocker och sirap. Den blev väldigt skör och svår bearbetad (har försökt dölja de värsta sprickorna och skrynklorna...) så sådan gör jag knappast flera gånger. Sist och slutligen ville jag pröva spritsa blommor och blad enligt s.k. brushed embroidery-teknik. Det var väldigt roligt så den tekniken kommer jag säkert att använda mig av igen.